مجله رادیولوژی کالا

روش صحیح تمیز کردن عینک سربی

تمیز کردن شیشه عینک‌ سربی!

زمان کار با دستگاه های اشعه ایکس، چشم ها به عنوان یکی از آسیب پذیرترین، با ارزشترین و حساس ترین قسمت های بدن است که نیاز به محافظت کامل دارند از همین رو از عینک سربی استفاده میشود.

سرب به کار رفته در این عینک همچون سدی محکم در مقابل این اشعه ها قرار گرفته و از ورود آن به داخل چشم جلوگیری میکند.  نگه داری و تمیز کردن این عینک با عینک های معمولی تفاوت هایی دارد که باید به آن توجه شود.

ابتدا توصیه می شود دستور العمل صحیح تمیز کردن عینک را طبق کاتالوگ همان شرکت تولید کننده انجام دهید، ولی بصورت کلی راه حل ها و توصیه های زیر را در نظر بگیرید:

1- از دستمال میکروفایبری برای تمیز کردن شیشه عینک استفاده کنید.

شیشه عینکی که خشک است را با پارچه نرم و مخصوص تمیز کنید.

توجه داشته باشید که نباید از حرکت دایره وار، برای تمیز کردن شیشه سربی استفاده کرد زیرا به پوشش آن صدمه وارد میکند.

2- از اسپری پاک‌کننده شیشه عینک استفاده کنید.

این محلول‌ها به طور اختصاصی برای تمیز کردن عدسی عینک تولید می‌شوند؛ تا بدون ایجاد هرنوع آسیب یا خراشی، سطح شیشه را به‌خوبی تمیز کنند. این محلول را روی شیشه اسپری و با دستمال میکروفایبری آن را تمیز کنید.

هرگز از پاک کننده های دارای آمونیاک یا کلر برای تمیز کردن شیشه عینک استفاده نکنید.

برای لنز های بدون پوشش: با مواد شوینده ضد باکتری یا صابون های ضدباکتری تمیز گردد. سپس با آب به آرامی شستشو داده و با یک دستمال یا پارچه بسیار نرم آن را خشک کنید.

در صورت داشتن روکش ضد بخار: همیشه از الکل 75 تا 80 درصد استفاده گردد.

در صورت داشتن پوشش ضد انعکاس: به هیچ عنوان از الکل استفاده نشود زیرا پوشش ضد انعکاس را به طور کامل تخریب و نابود میکند. بهتر است که از آب و صابون استفاده شود و با یک پارچه بسیار نرم خشک گردد.

3- تمیز کردن فریم عینک.

برای تمیز کردن فریم‌های پلاستیکی می‌توانید از آب ولرم و مایع ظرفشویی کمک بگیرید. با یک مسواک نرم، فریم را برس بکشید و عدسی‌ها را بلافاصله بعد از شستن و آب کشیدن با دستمال میکروفایبری یا دستمال حوله‌ای بدون پرز خشک کنید.
مراقب باشید که هرگز از مواد قلیایی یا اسیدی برای تمیز کردن این فریم‌ها و عدسی‌ها استفاده نکنید زیرا بافت آن را از بین خواهد برد.

قبل از هر بار استفاده از عینک سربی، آن را به طور کامل بررسی کرده و در صورت سوراخ شدن یا آسیب دیدن لنز ها، بلافاصله آن را کنار بگذارید.

در صورت استفاده نکردن از عینک سربی، باید آن را درون جعبه محافظ عینک قرار داده و آن را در دمای اتاق و یا دمای نسبتا پایین تر قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *